De ontwikkeling van het kind
Via conceptie naar de adolescentie, wat voor ontwikkeling ligt hieraan ten grondslag? Welke factoren spelen hierbij en wat houden deze nu precies in? In deze special wordt ingegaan op de cognitieve-, emotionele-, gender-, morele- en sociale ontwikkeling van het kind.
Ontwikkeling
Om iets zinnigs te kunnen zeggen over het functioneren, het gedrag en de afwijkingen van een kind dient men een gedegen kennis over de ontwikkeling te hebben.
Ontwikkeling betekent heeft verschillende synoniemen: ontplooien, opvouwen, onthullen. Deze synoniemen impliceren dat gedrag, emotie en diverse processen van een kind niet bij de geboorte al aanwezig zijn, dan wel zichtbaar zijn. Een belangrijk begrip in de ontwikkelingspsychologie is dan ook
'tijd'.
Een kind ontwikkelt zich op verschillende gebieden, en elk gebied heeft zijn eigen leermomenten, functie en struikelblokken. Ontwikkeling wordt dan ook vaak geasscocieërd met verandering vooruitgang, rijping, leren, differentiatie en groei.
Ontwikkeling laat zich zien als een soort
hiërarchie van een reeks van toestanden. Iedere toestand is een uitbreiding op de vorige toestand en lijkt meer op het te bereiken eindstadium.
Rijping
Rijping is op te delen in twee onderdelen:
- Groei: van klein naar groot
- Differentiatie: van eenvoudig naar complex
De ontwikkelingsperioden
In de ontwikkeling zijn vijf ontwikkelingsperioden te onderscheiden:
- Babyperiode: 0 tot 12 maanden
- Peuterperiode: 1-4 jaar
- Kleuterperiode: 4-6 jaar
- Schoolperiode: 6-12 jaar
- Adolescentie: 12-18 jaar
Deelgebieden ontwikkeling
Het kind maakt op diverse gebieden belangrijke ontwikkelingen door.
De belangrijkste ontwikkelingen die een kind doormaakt zijn:
- Cognitieve ontwikkeling
- Emotionele ontwikkeling
- Gender ontwikkeling
- Morele ontwikkeling
- Sociale ontwikkeling